سوالات آشنايي با انديشه ها و افكار استاد شهيد مطهري در كتاب تعليم و تربيت در اسلام
سوالات ضمن خدمت آشنايي با انديشه ها و افكار استاد شهيد مطهري در كتاب تعليم و تربيت در اسلام
دانلود پاسخ نمونه سوالات محتوا آزمون دوره سوالات ضمن خدمت آشنايي با انديشه ها و افكار استاد شهيد مطهري در كتاب تعليم و تربيت در اسلام فارسي با كد ... به مدت 12 ساعت از سامانه LTMS
اين بسته ويژه، كامل ترين و جامع ترين بسته جهت استفاده تمامي كارمندان اموزش و پرورش و ساير ارگان هاي دولتي و غير دولتي، در سوالات ضمن خدمت آشنايي با انديشه ها و افكار استاد شهيد مطهري در كتاب تعليم و تربيت در اسلام
#دبيران_فايل
#ضمن_خدمت
#سوالات_ضمن_خدمت
#سوالات_رايگان_ضمن_خدمت
#دانلود_سوالات_ضمن_خدمت
#دبيران_فايل
#كانال_ضمن_خدمت
#كانال_سوالات_ضمن_خدمت
#سوالات_ضمن_خدمت
#@dabirfile
#@dabiranfile
#كانال_ضمن_خدمت
#سوالات
#دانلود_سوالات_ضمن_خدمت
#كانال_تلگرام_سوالات_ضمن_خدمت_فرهنگيان
#كانال_محتوا_و_نمونه_سوال_دوره_هاي_ضمن_خدمت_فرهنگيان
خلاصه كتاب تعليم و تربيت (بخش دوم)
خودشناسي: ريشه الهامات اخلاقي
خودشناسي ريشه الهامات اخلاقي است كه اسلام بر آن تكيه زياد دارد. انسان با نوعي معرفه النفس، با توجه به نفس الهامات اخلاقي را دريافت ميكند و اين همان درك خود است. تذكر نفس، توجه به خود و با توجه به خود، درك اينكه چه چيزي مناسب گوهر و جوهر انساني است و چه چيزي متضاد با اوست و حالت عذاب وجدان همه نتيجه درك از خود است.
توسعه خودي:
انسان موجودي ذومراتب است و داراي دو نوع «من».
1. من ملكوتي كه به «نفخت فيه من روحي» (حجر/29) تعبير شده و در حيات خود نياز به طبيعت ندارد.
2. يك مرتبه از وجود انسان طبيعت است.
در عاليترين درجه خود يك فرشته است و بلكه بالاتر از آن و در درجه ديگر يك گياه است و در درجه ديگر يك جماد. انسان در درجه عالي ميان «من» ها تبايني نميبيند مثل فرشتهها كه جنگ با هم ندارند. ولي در درجات داني و طبيعي كه جان و روح انسان، گرگي و سگي باشد، يعني انسان خود واقعي خويش را از دست بدهد و بيشتر وجودش جنبه طبيعياش باشد جز جنگ و نزاع چيزي وجود ندارد و وقتي جان، مرد خدا باشد جنگ وجود ندارد.
1. ازدواج اولين مرحله خروج از خودي فرد
دستور اسلام به خارج شدن انسان از لاك خوپرستي (خود طبيعي) مراتب و مراحلي دارد كه اولين مرحلهاش غير دوستي است. با ازدواج براي اولين بار است كه به يك شخص ديگر مانند خود علاقه دارد، يعني از خود بدر ميآيد خودش و او يكي ميشوند و همه چيز را براي خود بزرگتر ميخواهد.
2. من قبيلهاي :
توسعه خودي از خود خانوادگي تجاوز كرده و به فاميل و قبيله كشيده ميشود كه اين هم كافي نيست.
3. من قومي، من ملي
4. انسان دوستي :
يك قدم بالاتر از مراحل قبل و ميفهميم كه انسان را بايد در مسير انسانيت دوست داشت نه در خلاف آن.
5. خود مذهبي:
مسلمان بايد مسلمان را دوست داشته باشد اما نبايد به صورت تعصب درآيد و بدخواه غير مسلمان باشد.
دايره خارج شدن انسان از مرز خودخواهي به هيچ چيز حتي انسان محدود نمي شود بلكه تمام عالم وجود را در بر مي گيرد ولي در مسير كمال خود يعني مسير حق پرستي و حق خواهي و آنچه خدا براي عالم مي خواهد يعني سعادت كه انسان آن چيزي را بخواهد كه خدا مي خواهد.
پرورش جسم و پرورش استعداد عقلاني
از نظر اسلامي آن چيزي كه در انسان بايد پرورش بيابد و تربيت بشود، چيست؟ انسان داراي جسم است و يك سلسله قواي جسماني و روح و يك سلسله قواي روحاني، و در اسلام به هر دو جنبه توجه شده است. قبل از ورود در بحث استعدادهاي انساني يا معنوي، بايد دانست كه انسان داراي بعدي ويژه در خلقت، به نام فطرت شده است و فطرت استعدادي انساني است كه از جانب خدا در ضمير انسان به وديعه گذارده شده است. چنانكه حديث نبوي بر وجود آن دلالت ميكند. «كل مولود يولد علي الفطره» «هر نوزادي كه متولد ميشود با فطرت يا به دنيا ميگذارد». تربيت به معني پرورش استعدادهاست پس بايد استعدادهاي انساني را شناخت و برخورد اسلام را با استعدادهاي انساني بررسي كرد
تربيت دو گونه است :
1.بيشتر درباره ساختن و صنعت صدق مي كند .انسان مانند يك شي فرض مي شود و براي منظور رهايي ساخته مي شود.
2.به كمال رساندن انسان بر اساس پرورش استعداد وتقويت نيروي انساني ازطريق :
الف. شناخت استعداد انسان
ب. برقرار كردن نظامي ميان استعداد انسان
پرورش جسم :
اسلام طرفدار پرورش جسم نيز هست تعليمات اسلام هم بر اساس حفظ و رشد سلامت جسم است و علت حرمت بسياري از امور، مضربودن آنها به حال بدن است .بنابراين پرورش جسم در حد حدود پرورش علمي ،بهداشت،سلامت و تقويت جسم كه نيرو بگيرد يك كمال است .اما اسلام مخالف تن پروري ست چون در واقع نفس پروري و شهوت است
تعليم و تربيت به عنوان بخشي از مكتب اسلام
شهيد مطهري، اسلام را ديني جامع و همه جانبه ميداند كه قرار است براي همه انسـانها راهنمـا باشد؛
تعليم و تربيت را نيز به عنوان بخشي از مكتب اسلام قابل بررسي گسترده ميداند و براي آن اهميت بسياري قائل است.
وي معتقد است در مكتب اسلام قطعاً برنامه آموزشي مشخصي وجود دارد.
هر مكتب كه داراي هدفهاي مشخص است و مقررات همه جانبهاي دارد و به اصطلاح سيستم حقوقي، سيستم اقتصادي و سيستم سياسي دارد، نميتواند يك سيستم خاص آموزشي نداشته باشد.
محتويات بسته نمونه سوال ضمن خدمت آشنايي با انديشه ها و افكار استاد شهيد مطهري در كتاب تعليم و تربيت در اسلام :
اين آزمون در حال آپديت مي باشد.لطفا ايميل معتبر وارد كنيد تا پس آپديت خدمتتان ارسال گردد
سوالات در حال طراحي مي باشد اطلاع رساني در كانال ضمن خدمت https://t.me/dabirfile @dabirfile
كانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگيان : https://t.me/dabirfile @dabirfile
كانال ضمن خدمت در سروش : http://Sapp.ir/dabiranfile
نمونه سوال ضمن خدمت آشنايي با انديشه ها و افكار استاد شهيد مطهري در كتاب تعليم و تربيت در اسلام
نكته مهم 1: ممكن است بعضي از سوال ضمن خدمت انشاء فارسي تكراري باشد
نكته مهم 2: ايميل را صحيح و معتبر وارد كنيد و عضو كانال ضمن خدمت https://t.me/dabirfile شويد
كاملترين فايل در مورد دانلود نمونه سوال ضمن خدمت آشنايي با انديشه ها و افكار استاد شهيد مطهري در كتاب تعليم و تربيت در اسلام
برچسب: